کتاب نقاشی ستی چین (دریافت روح طبیعت با قلم مو ) نوشته لین تسه و ترجمه دکتر نسرین دستان عضو هیت علمی پژوهشکده هنر در ۲۱۶ صفحه تمام رنگی و قطع رقعی با جلد شومیز توسط انتشارات متن فرهنگستان هنر منتشر شد.
در مقدمه مترجم آمده است نقاشی سنتی چین بخش مهمی از تمدن پنج هزار ساله آن است. این هنر با قلم مو ،مرکب،کاغذ برنج و یا ابریشم به عنوان ابزار اصلی و خطوط و نقطه به عنوان ساختار ،دارای هویت عمیق و سبک قومی منحصر به فرد است .در قرن بیستم نقاشی چینی در روندی از سنت به مدرنیته گام برداشت که نشان دهنده پیچیدگی آن در جذب هنر غربی و برخوردها و آمیختگی هنرهای چینی و غربی بود .
نقاشی سنتی چینی اساساً یک هنر انتزاعی بود. اگرچه هیچ نقاشی انتزاعی مطلق چینی در معنای اصلی آن وجود نداشت، اشیاء در یک نقاشی کپی مستقیم جهان طبیعت با پیروی از اصل پرسپکتیو نبودند بلکه یک هماهنگی ترکیبی بین دنیای طبیعت و احساسات انسانی، محصول هماهنگی « طبیعت) و انسان» است. تصویری که نقاشان چینی میخواهند در آثارخود نشان دهند، جلوهای بصری از رنگها و الگوهایی نبود که همتایان غربیشان دوست دارند به آن دست یابند. توصیف اشیا در نقاشی های آنها به هیچ وجه دقیق نبود و تعداد کمی به عواملی مانند رنگ ها، اصل پرسپکتیو، آناتومی، سطح و اندازه نسبی توجه داشتند. آنچه آنها دوست داشتند به آن برسند جهانی ذهنی از درک غیر مستقیم اشیا بود. دنیای طبیعت برای انها شیئی نبود که بتوانند از آن یک کپی واقعی بسازنند بلکه بیشتر مجموعه عناصری بود که آنها بتوانند با آن دنیای خودشان را بسازند.
نقاشی چینی “دریافت روح طبیعت با قلم مو کتابی” است که رویکرد منحصر به فرد جهان نقاشی چینی در طول تاریخ را بررسی می کند. این کتاب بر روابط نزدیک بین هنر نقاشی و فرهنگ چینی تمرکز دارد و داستان های پشت شاهکارها، هنرمندان، و سبک های نقاشی را بیان می کند .
این کتاب تلاشی است در جهت معرفی و ترویج فرهنگ و هنر غنی تمدن چین به علاقمندان حوزه مطالعات هنر مشرق زمین.
علاقمندان می توانند با مراجعه به سایت موسسه متن به نشانی :matnpub.ir و یا با مراجعه به کتابفروشی فرهنگستان هنر نسبت به خرید این کتاب اقدام کنند.
در مقدمه مترجم آمده است نقاشی سنتی چین بخش مهمی از تمدن پنج هزار ساله آن است. این هنر با قلم مو ،مرکب،کاغذ برنج و یا ابریشم به عنوان ابزار اصلی و خطوط و نقطه به عنوان ساختار ،دارای هویت عمیق و سبک قومی منحصر به فرد است .در قرن بیستم نقاشی چینی در روندی از سنت به مدرنیته گام برداشت که نشان دهنده پیچیدگی آن در جذب هنر غربی و برخوردها و آمیختگی هنرهای چینی و غربی بود .
نقاشی سنتی چینی اساساً یک هنر انتزاعی بود. اگرچه هیچ نقاشی انتزاعی مطلق چینی در معنای اصلی آن وجود نداشت، اشیاء در یک نقاشی کپی مستقیم جهان طبیعت با پیروی از اصل پرسپکتیو نبودند بلکه یک هماهنگی ترکیبی بین دنیای طبیعت و احساسات انسانی، محصول هماهنگی « طبیعت) و انسان» است. تصویری که نقاشان چینی میخواهند در آثارخود نشان دهند، جلوهای بصری از رنگها و الگوهایی نبود که همتایان غربیشان دوست دارند به آن دست یابند. توصیف اشیا در نقاشی های آنها به هیچ وجه دقیق نبود و تعداد کمی به عواملی مانند رنگ ها، اصل پرسپکتیو، آناتومی، سطح و اندازه نسبی توجه داشتند. آنچه آنها دوست داشتند به آن برسند جهانی ذهنی از درک غیر مستقیم اشیا بود. دنیای طبیعت برای انها شیئی نبود که بتوانند از آن یک کپی واقعی بسازنند بلکه بیشتر مجموعه عناصری بود که آنها بتوانند با آن دنیای خودشان را بسازند.
نقاشی چینی “دریافت روح طبیعت با قلم مو کتابی” است که رویکرد منحصر به فرد جهان نقاشی چینی در طول تاریخ را بررسی می کند. این کتاب بر روابط نزدیک بین هنر نقاشی و فرهنگ چینی تمرکز دارد و داستان های پشت شاهکارها، هنرمندان، و سبک های نقاشی را بیان می کند .
این کتاب تلاشی است در جهت معرفی و ترویج فرهنگ و هنر غنی تمدن چین به علاقمندان حوزه مطالعات هنر مشرق زمین.
علاقمندان می توانند با مراجعه به سایت موسسه متن به نشانی :matnpub.ir و یا با مراجعه به کتابفروشی فرهنگستان هنر نسبت به خرید این کتاب اقدام کنند.
# انجمن دوستی ایران و چین